اگر یک خانه را برند فرض کنیم ،طراحی نما و دکوراسیون داخلی خانه را هویت بصری برند می توان نامید. همه برند های معتبر دارای جایگاه و تصویر ذهنی مشخص در ذهن مخاطبان خود هستند چرا که بر اساس تحقیقات روان شناسی تاثیر اولیه ای که در 30 ثانیه اول در ارتباط با اشخاص ، شرکت ها ، محصولات و ... می گیریم ، در کلیه مسیر ارتباطی و احساسی ما موثر است و این از اهداف اصلی برندسازی است. عناصر بصری یک برند همه مانند نوازنده یک ارکستر سمفونی هستند که یک نت مشخص و از قبل نوشته شده را می نوازند. حالا تصور کنید که یکی از عناصر (نوازنده ها) بخواهد خارج از نت کار خود را اجرا کند. چه اتفاقی می افتد؟ آیا ما دیگر نوای دلنشینی را خواهیم شنید؟
اساسنامه هویت بصری برند همانند همان نت نوشته شده برای یک اجرای موفق است .
امروزه یکی از مهمترین دلایل بازسازی برند (rebranding) نیز به خاطر آلودگی های بصری ناشی از تعدد تصاویر و المان ها می باشد که باعث گردیده تا حتی بسیاری از شرکت های مطرح جهان از جمله : ماکروسافت ، پپسی و حتی در ایران بنگاه های اقتصادی همچون بانک ملت ، اسنوا و ... به فکر تدوین اساسنامه هویت بصری برند بیافتند. هویت بصری برند نشان میدهد چطور و چگونه یک شرکت میخواهد دیده شود و یکی از قویترین ابزارهای بازاریابی و بیانگر ارزشها و بینش استراتژیک یک شرکت در قالب تصویری ثابت و پایدار است .